Het beleidsplan

Stichting Sint Jozef Paviljoen (SJP)

Kort Beleidsplan 2019-2024

Algemeen

Het bestuur van SJP heeft het beleidsplan 2013-2018 geëvalueerd. In dit nieuwe, bijgestelde   beleidsplan 2019-2024 is vastgelegd op welke wijze zij haar doelstellingen in de komende 5 jaar vorm en inhoud wil geven.

In dit korte beleidsplan komen de volgende onderwerpen aan bod:

  1. Doelstelling van de stichting SJP.
  2. Samenstelling van het bestuur.
  3. Doelgroepen voor de komende 5 jaar.
  4. Bestedingsplan voor de komende 5 jaar.

 

  1. Doelstelling van de stichting SJP.

Volgens de statuten heeft SJP als doelstelling:

“Het beheer en aanwending van de middelen waarover de stichting beschikt ten behoeve van woningbouw voor ouderen, zieken of gebrekkigen of ten behoeve van andere projecten met een sociaal karakter. Een en ander in ruime zin te verstaan en bij voorkeur in relatie tot (van huis uit) katholieke instellingen”.

Op basis van de historie van de stichting is door het bestuur besloten, dat het werkgebied de stad Gouda en omgeving (Regio Midden-Holland) zal zijn.

Op aanvraag is een formulier verkrijgbaar (ook beschikbaar op de website), door middel waarvan aanvragen voor een donatie (gift)  of investeringsbijdrage (lening) dienen te worden gedaan. De aanvragen moeten behoorlijk worden onderbouwd en dienen te voldoen aan de genoemde statutaire doelstellingen en projecten betreffen binnen het vastgestelde werkgebied.

  1. Samenstelling van het bestuur.

 

Het bestuur bestaat op 1 januari 2019 uit de volgende personen:

Voorzitter:                  Mevrouw J.X. van den Hondel – van den Akker

Secretaris:                   Mevrouw C.J.M. Verkaaik – Hogervorst

Penningmeester:         De heer C.J.C.M. van Haperen

Lid:                             Mevrouw Ch.P.A.Th. van Goethem

Lid:                             De heer M.J.M.A. Laukens

Beloningsbeleid:

De bestuursleden ontvangen ieder een onkostenvergoeding, ter hoogte van de fiscaalvrije voet voor betaling aan vrijwilligers. De administrateur en de secretaresse ontvangen ieder een gebruikelijke vergoeding voor de door hen verrichte werkzaamheden.

 

  1. Doelgroepen voor de komende 5 jaar.

Voor de komende 5 jaar wordt de onder punt 1 genoemde doelstelling geconcretiseerd door de beschikbare middelen – bij voorkeur – te besteden aan projecten voor huisvesting en welzijn van ouderen, zieken/gehandicapten en tevens projecten die daarmee in relatie staan of daaraan dienstig zijn (bijvoorbeeld vastgoed of ondersteuning van mantelzorgers). Omdat ook ‘andere projecten met een sociaal doel’ binnen de doelstelling vallen, kunnen dit in beperkte mate ook noodhulpprojecten of maatschappelijk relevante projecten zijn.

Voorwaarde is, dat de gevraagde financiële bijdragen niet bestemd zijn voor de reguliere exploitatie van de instelling. Er worden geen aanvragen van individuele aanvragers gehonoreerd.

Aanvragende organisaties komen in principe eenmaal per 3 jaar in aanmerking voor een bijdrage.

  1. Bestedingsplan voor de komende 5 jaar.

 

Bij het honoreren van aanvragen voor financiële steun aan projecten wordt onderscheid gemaakt tussen projecten met het karakter van “investeringen” (lening, met een overeenkomst over terugbetaling en de verschaffing van eventuele zekerheden terzake) en “donaties” (kleinere bedragen, gift, lening met mogelijkheid tot kwijtschelding). In beide gevallen kunnen (aanvullende) voorwaarde worden gesteld, waaraan moet worden voldaan.

Alle aanvragen dienen via een standaard formulier (uitgebreid voor “investeringen”, kort voor “donaties”) te worden ingediend en vervolgens wordt door het bestuur beoordeeld, of de aanvraag aan de basiscriteria voldoet. Alleen bij een positieve toetsing wordt de aanvraag verder in behandeling genomen.

Investeringen:

Om een verantwoord besluit te kunnen nemen wordt vooraf vastgesteld of de aanvraag voldoet aan de doelstellingen van de stichting en welk (vast te stellen) risicoprofiel voor het bestuur aanvaardbaar en verantwoord is. Elke aanvraag wordt getoetst en op basis hiervan beoordeelt/beslist het bestuur of de investering verantwoord is. Punten bij de beoordeling van het risico zijn in ieder geval:

  • aard van het project en looptijd.
  • continuïteitsverwachting van de aanvragende organisatie en van het project waarin geïnvesteerd gaat worden.
  • kredietwaardigheid van de aanvragende organisatie en mogelijk te verkrijgen zekerheden.

Er zal worden gestreefd naar een evenwichtige spreiding in de looptijd van de uitgeleende middelen, zodat steeds vermogen beschikbaar blijft/komt voor nieuwe projecten.

Vanwege risicospreiding worden omvangrijke projecten (meer dan € 1 miljoen) alleen samen met derden uitgevoerd. Deze derden moeten organisaties zijn met een maatschappelijk doel, financieel gezond en beschikkend over specialistische kennis van het beoogde project. De rol die de stichting bij een samenwerkingsverband zal vervullen is – afhankelijk van de wederzijds beschikbare expertise – alleen kapitaalverstrekker of actieve participant. Per project wordt uitgewerkt op welke wijze de monitoring van het project en de rol van de stichting zal plaatsvinden.

Donaties:

Deze donaties worden verstrekt als bijdrage in een (eenmalig) project en hoeven in principe niet te worden terugbetaald (gift). Wel kunnen voorwaarden worden gesteld, zoals rapportage over het verloop of de afloop van het project en/of voorwaarden ten aanzien van kwijtschelding, als de bijdrage in de vorm van een lening wordt verstrekt

Als in een kalenderjaar onvoldoende aanvragen binnenkomen om het beschikbare budget te besteden, zal het overschot in de daaropvolgende kalenderjaren worden besteed. Indien in een jaar méér wordt besteed dan het beschikbare bedrag, zal dit verrekend worden met het beschikbare budget van de komend kalenderjaren.

Dit beleidsplan is herzien en opnieuw vastgesteld in de bestuursvergadering van 6 november 2018.

mei 2019 / ML